Logo Endospory

Sztuka (ziemi) w czasach planetarnej zmiany.

„Aby żyć w świecie, który nie ociepla się z miesiąca na miesiąc, trzeba było urodzić się w roku 1985 lub wcześniej. Jeśli zatem masz mniej niż 35 lat, nie możesz znać świata sprzed zmiany klimatu. Mimo to twoje ciało wie, że susze, powodzie i rosnący poziom morza są zupełnie niezgodne z przeszłymi doświadczeniami. Coś jest nie tak. Musimy więc „odwidzieć” wpojone nam sposoby widzenia świata i zacząć sobie wyobrażać nową relację z tym, co zwykliśmy nazywać naturą”[1] pisał Nicolas Mirzoeff w książce Jak zobaczyć świat. Jeszcze nigdy czas nie biegł tak szybko. To, co wcześniej trwało miliony lat, dziś rozgrywa się w ciągu kilku dekad.

 

Bez kategorii
/
postsztuka
/
tekst
/
Jagna Lewandowska

Jagna Lewandowska Arrow Bio

Jagna Lewandowska – kuratorka, członkini zespołu Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Przez lata członkini galeryjnego kolektywu NEW ROMAN. Absolwentka programu kuratorskiego w De Appel w Amsterdamie. Kuratorka i współkuratorka wystaw, m.in. „Andrzej Jórczak. Patrząc na Alpha Ursae” (2014) w Fundacji Arton, Warszawa; „Mikołaj Moskal. Bones” (2017) w Galerii SABOT, Cluj Napoca, Rumunia; „Brace for Impact”(2018) w De Appel, Amsterdam; „Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany” (2020) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, z Sebastianem Cichockim.

W projekcie Endospory- razem z Sebastianem Cichockim – była odpowiedzialna za program merytoryczny, wybór osób zaangażowanych w realizację projektu – autorów tekstów, osób prowadzących zajęcia ze studentami czy autorów wideo wykładów.

Sebastian Cichocki

Sebastian Cichocki Arrow Bio

Sebastian Cichocki (ur. 1975 w Gliwicach) jest głównym kuratorem i kierownikiem działu badań Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Był kuratorem i współkuratorem wielu wystaw m.in. w pawilonie Polonia na 52. i 54 Biennale w Wenecji, 1:1 Moniki Sosnowskiej (2007), … and Europe will Be Stunned Yael Bartany (2011), Wiek półcienia. Sztuka w czasach planetarnej zmiany (2020), Nigdy więcej. Sztuka przeciw wojnie i faszyzmowi w XX i XXI wieku (2019), Robiąc użytek. Życie w czasach postartystycznych (2016), Zofia Rydet. Zapis socjologiczny. 1978-1990 (2015) i Nowa Sztuka Narodowa. Realizm narodowo- patriotyczny w Polsce XXI wieku (2012) w Muzeum Sztuki Nowoczesnej, Opór form. Nie-wystawa – wypowiedzi wizualne w ramach Forum Przyszłości Kultury (Teatr Powszechny, 2017), Rainbow in the Dark. On the Joy and Torment of Faith (SALT, Stambuł, 2014, Malmö Konstmuseum, 2015). Cichocki koncentruje się na przenikaniu się sztuki i aktywizmu na rzecz klimatu, antyfaszyzmu i feminizmu. Współpracuje m. in. z Dhaka Art Summit w Bangladeszu, Mumbai Art Room w Indiach, Association de Arte Útil, Konsorcjum Praktyk Postartystycznych, jest członkiem zespołu badawczego „Rewinding Internationalism” w Van Abbemuseum w Eindhoven. Jest również kuratorem biennale 40. EVA International, odbywającego się w Limerick w Irlandii w dniach 31 sierpnia – 29 października 2023 r.

W projekcie Endospory- razem z Jagną Lewandowką – był odpowiedzialny za program merytoryczny, wybór osób zaangażowanych w realizację projektu – autorów tekstów, osób prowadzących zajęcia ze studentami czy autorów wideo wykładów.

 

13.02.2024